KLIK HIER VOOR 4 UUR GRATIS COACHING: VOOR MENSEN MET MAX. MBO-2 (STAP ONTWIKKELADVIES).

Positieve mindset zelfs tijdens het sollicitatieproces

Home/Solliciteren/Positieve mindset zelfs tijdens het sollicitatieproces

Positieve mindset zelfs tijdens het sollicitatieproces

  • Positieve mindset

Als je aan het solliciteren bent bestaat het gevaar dat je in een negatieve spiraal komt. Bijvoorbeeld omdat je geen reactie krijgt op je sollicitaties. Of je ontvangt  afwijzingen zonder duidelijke reden. In dit blog ontvang je tips om een positieve mindset te houden, zelfs tijdens het sollicitatieproces. Daarvoor zoomen we in op de cirkel van betrokkenheid en de cirkel van invloed.

Belemmerende gedachten

Wist je dat we per dag zo’n veertig- tot zestigduizend gedachten hebben. Dat is bijna een gedachte per seconde. En die gedachten helpen je helaas niet vaak vooruit.  Sterker nog, soms houden ze je tegen om jouw doelen te bereiken. Dan spreken we van belemmerende gedachten. Ze borrelen vaak op als je een verandering in je leven wilt realiseren. Bijvoorbeeld omdat je geen plezier meer in je werk hebt. De volgende gedachten kunnen dan de overhand krijgen:

  • Ik ben te oud.
  • Ik heb niet genoeg ervaring.
  • Ik heb geen successen geboekt.
  • Ik weet niet of ik de baan wel aan kan.
  • Ik heb niet de juiste opleiding.
  • Ik ben niet goed in netwerken.
  • Niemand zit op mij te wachten.
  • Dat kantoor is te modern voor mij.

Soms worden deze gedachten zo sterk dat je er zelf in gaat geloven. Het gevaar van een negatief zelfbeeld ligt op de loer en voor je het weet ben je van het volgende overtuigd. Ik kan niets, ik ben waardeloos, ik vind nooit meer een baan. Niet echt behulpzaam als je in een sollicitatieproces zit. Wees er dus alert op om die negatieve gedachten op tijd te herkennen, zodat je ze kunt stoppen.

Gevangen in een cirkel

Want de gewoonte om negatief te denken maakt dat je in een cirkel rond blijft draaien. Omdat je denkt dat het niet gaat en je het niet kunt, lukt het ook niet om die leuke baan te bemachtigen. Dat heb je niet altijd door want je gelooft dat jouw gedachten de waarheid zijn. Door te luisteren naar die gedachten probeer je jezelf onbewust te beschermen tegen (nog) een tegenslag. Het gevolg? Je stelt het solliciteren uit of je solliciteert onder je niveau. Misschien besluit je zelfs om bij je huidige werkgever te blijven, terwijl je weet dat je er niet gelukkig bent.

Cirkel van invloed en cirkel van betrokkenheid

Er gaat veel energie zitten in het hebben van negatieve gedachten. Hierdoor kan er zelfs een energielek ontstaan. Laten we eens dieper ingaan op de cirkel van invloed en de cirkel van betrokkenheid.

Iedereen maakt zich druk om van alles en nog wat. Over je gezondheid, of anderen je aardig vinden, over de manier waarop je leidinggevende dingen regelt, over zinloos geweld, over problemen in het onderwijs en ga zo maar door. Stephen Covey, een Amerikaans organisatiepsycholoog, noemt dit de Circle of Concern: de cirkel van betrokkenheid.

Aan sommige zaken waarover je je druk maakt kun je iets doen, maar lang niet aan alles. Binnen deze cirkel van betrokkenheid ligt de Circle of Control: de cirkel van invloed. Die geeft het gebied aan waarin je wél iets kunt veranderen.

Wanneer je cirkel van betrokkenheid veel groter is dan je cirkel van invloed betekent dit het volgende. Je maakt je vooral druk over zaken waaraan je niets kunt veranderen. Als gevolg hiervan voel je je machteloos, boos, gefrustreerd of zelfs ziek. Bovendien krimpt je cirkel van invloed omdat al je energie opraakt aan  zinloos getob. Het is dus belangrijk om je cirkel van betrokkenheid te verkleinen en je cirkel van invloed te vergroten.

Ben je proactief of reactief?

Alle problemen waar je mee te maken krijgt zijn in een van deze drie categorieën te plaatsen:

  1. Directe invloed: problemen die te maken hebben met ons eigen gedrag.
  2. Indirecte invloed: problemen die te maken hebben met gedrag van anderen.
  3. Geen invloed: problemen waaraan we niets kunnen veranderen zoals het verleden of aspecten uit de omgeving.

Reactieve mensen richten zich vooral op hun cirkel van betrokkenheid. Dus de zaken waarop ze geen of slechts indirecte invloed hebben. Ze letten in eerste instantie op de zwakheden van anderen en de problemen in hun omgeving. Als gevolg hiervan wordt hun cirkel van invloed steeds kleiner en groeit juist dat gevoel van machteloosheid en frustratie.

Proactieve mensen richten zich vooral op hun cirkel van invloed. Ze zetten zich in voor zaken waar ze echt iets aan kunnen veranderen. De problemen uit de eerste categorie. Ze pakken als het ware de regie door precies die zaken te kiezen waar ze wél invloed op uit kunnen oefenen. Dit levert positieve energie op en hun zelfvertrouwen groeit. Als gevolg hiervan lukt het steeds beter hun cirkel van invloed te vergroten.

Jouw cirkel van invloed vergroten?

In mijn nieuwsbrief van juni ontvang je een fijne verdiepingsdownload over dit onderwerp met een test of je juist proactief of reactief bent. Sta je nog niet op onze verzendlijst? Met deze link meld je je gemakkelijk aan. Overweeg je op zoek te gaan naar een andere baan? En gun jij jezelf de beste kans op werk vinden dat bij je past? Kijk dan eens of de training Plezier in Solliciteren iets voor jou is.

Je ontdekt daarin precies hoe de arbeidsmarkt tegenwoordig in elkaar zit. Met veel tips om jouw cirkel van invloed te vergroten zodat je stukken dichterbij komt bij die baan die écht bij je past.

Geef een reactie