KLIK HIER VOOR 4 UUR GRATIS COACHING: VOOR MENSEN MET MAX. MBO-2 (STAP ONTWIKKELADVIES).

10 tips om je vakantiegevoel langer vast te houden

10 tips om je vakantiegevoel langer vast te houden

Dat heerlijke vakantiegevoel! Lukt het jou dat gevoel nog lang vast te houden als je terugkomt van vakantie? Veel mensen in mijn omgeving raken dat gevoel snel kwijt. En dat is jammer. Daarom trakteer ik op 10 tips om dat heerlijke vakantiegevoel nog even vast te houden.

Tip 1: Begin met een korte week

Ga niet op een maandag weer aan de slag, maar op een donderdag of vrijdag. Het vakantiegevoel houdt langer aan als de eerste week kort is.

Tip 2: Snipperuurtjes

Probeer in de eerste 2 weken nog een paar keer een paar uurtjes vrij te nemen in de ochtend waardoor je toch nog even lekker kunt zwemmen, je heerlijke ochtendontbijt kunt maken of van je lekkere kop koffie kunt genieten in de ochtendzon.

Tip 3: Out of office verlengen

Laat je out-of-office reply een dag langer aan staan. Zo gun je jezelf extra tijd om te reageren en overzicht te creëren.

Tip 4: Wees niet te streng voor jezelf

Probeer niet al het achterstallig onderhoud meteen bij te werken. Waarschijnlijk ben jijzelf namelijk degene die vindt dat alles meteen weggewerkt moet worden en verwacht verder helemaal niemand dit.

Tip 5: Good old memories

Herinner jezelf met enige regelmaat aan de fijne vakantie. Wat tips: zet enkele foto’s op je scherm, speel je favoriete muziek, of gebruik geuren die je aan je vakantie doen denken.

Met betrekking tot de foto: kies vooral voor een foto waarop je blij en ontspannen erbij staat.  Kijk er af en toe even bewust naar; zo wil ik zijn! Zeg je dan tegen jezelf.  Op deze manier kun je dat besluit verankeren.

Tip 6: Vergroen 

Zet wat extra groen op je kantoor, groen laat je meer ontspannen en maakt je creatiever en gezonder. Geen wonder dat je na een vakantie in de natuur zo lekker in je vel zit.

Tip 7: Kopieer gezonde vakantiegewoontes

Houd gezonde vakantiegewoontes vast. Het fijne gevoel dat je van vakantie krijgt komt doordat je dingen doet, die je normaal niet doet. Dus probeer deze onalledaagse elementen in te bouwen in je gewone leven. Zoals meer bewegen of meer buiten zijn. Veel mensen doen dat alleen in de zomer en leiden de rest van het jaar een zittend bestaan. Dan is jammer, gun jezelf ook op werkdagen deze fijne momenten.

Tip 8: Neem tijd voor elkaar

Neem ook thuis de tijd voor elkaar. Kies bewust momenten om samen te eten of iets anders leuks te doen. Het helpt dan enorm om alle schermen uit te zetten en vooral met elkaar in gesprek te gaan.

Tip 9: Powernap

Het middagdutje. Deze tip zal vast niet voor iedereen op zijn werkplek te realiseren zijn. Maar werk je vanuit huis of hybride dan is er de mogelijkheid om na je lunch even een powernapje te doen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een middagdutje wonderen doet voor je productiviteit én gezondheid.

Tip 10: Doorbreek je routine

Neem afscheid van slechte gewoontes. Vakantie doorbreekt je dagelijkse routine. Dat voelt vast een beetje onwennig maar laat daar nu net het groeipotentieel zitten. Loop je vaste routines en ingesleten patronen eens kritisch na. Moet je echt iedere dag de was en strijk doen? Moet er echt iedere dag wijn op tafel? Moeten de kussentjes echt iedere dag recht liggen? Kunnen de kinderen ook de vaatwasser uitruimen of hun eigen lunchtrommel maken? Vaak helpt het al als je kleine dingen verandert.

Bonustip:

Kijk eens kritisch naar je takenpakket. Welke klussen kunt jij laten liggen of delegeren zonder dat het werk vastloopt? Gebruik deze nieuwe tijd voor ontspanning of ontwikkeling. Heerlijk!

Waar word ik blij van?

Wist je dat een aantal van mijn cliënten met deze vraag worstelt. Vaak zijn we zo gewend te blijven doen wat we deden, dat we niet meer goed weten waar we nu echt blij van worden. Geldt deze struggeling ook voor jou? Dan kan een Talent Motivatie Analyse je veel opleveren.

Plan gerust een vrijblijvend adviesgesprek   

Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek

Geef een reactie